Aktualności

Język angielski

Rada Rodziców

Google

Nakarm głodne dziecko - wejdŸ na stronę www.Pajacyk.pl

Dziecko w sieci

Szkolna wycieczka do Krakowa

W dniach 25-26 maja odbyła się Szkolna Wycieczka do Krakowa. Głównym założeniem tego wyjazdu było poznanie Krakowa, jego historii, zabytków oraz wizyta w Muzeum Armii Krajowej. Z Zaczernia wyjechaliśmy wczesnym rankiem, wszyscy punktualni, zwarci i gotowi.

Pierwszym punktem na naszej dwudniowej trasie po Krakowie było Muzeum Armii Krajowej, które to po ponad rocznej przerwie i w nowym miejscu otworzyło przed nami swoje podwoje. Tam spotkaliśmy się z naszą Panią przewodnik - Anną Urbaniak-Kasprzak, która towarzyszyła nam przez cały czas pobytu w Krakowie. Muzeum jest w trakcie uruchamiania ekspozycji stałej, która nie jest jeszcze udostępniona zwiedzającym, dlatego mogliśmy zobaczyć kilka mniejszych ekspozycji czasowych związanych z działalnością AK.

Po wizycie w Muzeum rozpoczęliśmy zwiedzania miasta. Nasza trasa wiodła ulicą Piłsudskiego do budynków Uniwersytetu Jagiellońskiego: Collegium Novum i Collegium Maius, a następnie Rynek Główny i Sukiennice. W Kościele Mariackim podziwialiśmy ołtarz główny z XV wieku, dzieło niemieckiego rzeźbiarza Wita Stwosza. Dalej nasza trasa biegła ulicą Floriańską do Bramy Floriańskiej, Barbakanu i Placu Matejki z pomnikiem Grunwaldzkim. Następnie nastąpiła przerwa na obiad, a później chwila czasu wolnego w rynku. Kiedy wróciliśmy do naszego autokaru, przejechaliśmy na teren Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie. Muzeum zajmuje część terenu i obiektów dawnego krakowskiego lotniska wojskowego Rakowice-Czyżyny, jednego z najstarszych stałych lotnisk w Europie. Gromadzi i prezentuje eksponaty związane ze światową techniką lotniczą, a jego bogate zbiory liczą się w świecie. Obejmują one samoloty, szybowce, śmigłowce, rakiety przeciwlotnicze oraz silniki lotnicze. Wśród licznych eksponatów znajdują się samoloty będące unikatami w skali światowej. Do nich można zaliczyć kadłuby niemieckich samolotów bojowych z I Wojny Światowej. W Muzeum można zobaczyć również jedyne ocalałe polskie przedwojenne samoloty wojskowe, polskie samoloty turystyczne (RWD 13 i RWD 21). Na ekspozycji znajdują się również polskie samoloty powojenne oraz samoloty zagranicznych producentów, eksploatowane przez polskie lotnictwo wojskowe i cywilne.

Po emocjach lotniczych przyszedł czas na relaks. Część osób zdecydowała się zabawić w Krakowskim Parku Wodnym, pozostali udali się na "podbój" Galerii Krakowskiej. Zakwaterowanie mieliśmy w schronisku PTSM Oleandry.

Kolejny dzień rozpoczęliśmy od zwiedzania Zamku Królewskiego na Wawelu. Następnie przez Jamę Smoczą dotarliśmy do Wisły. Krótka przerwa i dalej... W drodze na Kazimierz odwiedziliśmy Kościół Paulinów na Skałce wraz z kryptą zasłużonych. W dawnej dzielnicy żydowskiej zobaczyliśmy: Ratusz przy Placu Wolnica, kościół Bożego Ciała, Synagogę Wysoką, Synagogę Starą (tylko z zewnątrz dlatego że była to sobota, a więc Szabat), ulicę Szeroką. Na Placu Nowym spróbowaliśmy prawdziwej koszernej macy. Po trudach wędrówki po Krakowskim Kazimierzu przyszedł czas na obiad i krótki czas wolny.

Po przerwie ruszyliśmy ulicą Mostową na "most zakochanych" na Wiśle. Ulicą Józefińską i Piwną dotarliśmy do Placu Bohaterów Getta. Poznaliśmy tragiczną historie tego miejsca, którą upamiętnia bardzo oryginalny pomnik "Bezdomne meble". Poznaliśmy postać Tadeusza Pankiewicza, jedynego aryjskiego mieszkańca zamkniętej dzielnicy żydowskiej, który w latach 1941-1943 prowadził aptekę "Pod Orłem". Przy ulicy Lwowskiej zobaczyliśmy fragment muru getta w formie żydowskich macew. I już byliśmy tylko krótką chwile marszu od ulicy Lipowej, na której to znajduje się bardzo ciekawe muzeum "Fabryka Schindlera". Ten obiekt wywarł na nas największe wrażenie. Zobaczyliśmy tam stałą wystawę dokumentującą okres niemieckiej okupacji miasta w latach 1939-1945. Wystawa ta nosi tytuł " Kraków - czas okupacji 1939-1945" . W 45 salach ekspozycyjnych ukazano Kraków i jego mieszkańców w okresie II wojny światowej. Ekspozycja została podzielona na kilkanaście segmentów poświęconych poszczególnym zagadnieniom tematycznym: wojna 1939 r., rola Krakowa jako ośrodka władzy Generalnego Gubernatorstwa, życie codzienne mieszkańców, los Żydów krakowskich, tajne państwo, a także dzieje ludzi pracujących w fabryce i historia samego Oskara Schindlera.

Po wizycie w muzeum pożegnaliśmy naszą Panią przewodnik gromkimi oklaskami. Pełni wrażeń wyruszyliśmy w drogę powrotną do domu. Do Zaczernia dotarliśmy w godzinach wieczornych. Był to bardzo udany wyjazd, który pozwolił nam lepiej poznać miasto Kraków oraz jego historię, a również historię naszej Ojczyzny.