Aktualności

Język polski

Język angielski

Google

Nakarm głodne dziecko - wejdŸ na stronę www.Pajacyk.pl

Dziecko w sieci

"Trzy ścieżki tożsamości - środowisko, historia, kultura"

trasa: Zaczernie - Dubiecko - Wybrzeże - Polchowa - Lubienka (449m) - Piątkowa - Słonne - Kozigarb (332m) - Podbukowina - Winne - Dynów - Zaczernie

26 kwietnia nasze koło wyruszyło na wycieczkę szlakiem wyznaczonym przez Towarzystwo Przyjaciół Ziemi Dubieckiej: "Trzy ścieżki tożsamości - środowisko, historia, kultura". Trasa, na długości 23 kilometrów, wije się na pograniczu Pogórza Dynowskiego i Przemyskiego w okolicach malowniczego przełomu Sanu. Naszą wędrówkę rozpoczęliśmy od miejscowości Wybrzeże, gdzie po kładce przekroczyliśmy rzekę San. Idąc w kierunku kulminacji Lubienki mijamy grodzisko Stare Dubiecko, a następnie pozostałości nieistniejącej wsi Polchowa. Po osiągnięciu szczytu nasza trasa odbija w kierunku doliny potoku Jawornik i miejscowości Piątkowa (dawniej Piątkowa Ruska), gdzie mamy okazje zwiedzić bardzo wyjątkowy zabytek. Jest to drewniana cerkiew greckokatolicka p.w. św. Dymitra. Piątkowska świątynia jest jednym z najpiękniejszych obiektów sakralnych na terenie Polski południowo-wschodniej. Naszą wędrówkę kontynuujemy ku dolinie Sanu. Ponownie przekraczamy go po kładce w bardzo malowniczej i urokliwej miejscowości Słonne. Tu dłuższa przerwa na zakupy i dalej w drogę. Po przejściu około 2 kilometrów stromym podejściem wchodzimy na teren rezerwatu "Kozigarb", gdzie głównym przedmiotem ochrony jest góra meandrowa z bogatą mikrorzeźbą terenu. Kolejna ciekawostka na naszej trasie to urokliwa aleja dębowa, skąd po kilkudziesięciu minutach marszu docieramy do miejscowości Podbukowina. Dalej droga prowadzi przez wilgotne łąki i torfowiskowy rezerwat przyrody "Broduszurki" do miejscowości Winne. I właściwie tutaj kończy się nasza piesza wycieczka, autokar już na nas czekał. W drodze powrotnej zatrzymaliśmy się na ciepły posiłek w Dynowie. Po przekąszeniu małego co nieco zmęczenie, ale bardzo szczęśliwi i zadowoleni wróciliśmy do Zaczernia.