Aktualności

Język angielski

Rada Rodziców

Google

Nakarm głodne dziecko - wejdŸ na stronę www.Pajacyk.pl

Dziecko w sieci

Pogórze Bukowskie

1 kwietnia 2017 r.

trasa: Zaczernie - Sanok - Zboiska - Wysoczany - Kulaszne - Zaczernie

Dnia 1 kwietnia 2017 r wyruszyliśmy na pierwszy w tym roku rajd wiosenny. Pogoda dopisywała (to nie prima aprilis), było ciepło i słonecznie i trochę wietrznie. Z Zaczernia wyruszyliśmy autokarem o 6 rano i dotarliśmy do miejscowości Zboiska koło Sanoka blisko ośrodka rekolekcyjnego. Z tego miejsca wyruszyliśmy na pieszą wędrówkę. Wędrowaliśmy przez pola, lasy, łąki i dotarliśmy na szczyt Wyższylas- szczyt na Pogórzu Bukowski, najbardziej zachodnią kulminację pasma Żurawinki o wysokości 590 m n.p.m. Góruje on od wschodu nad Bukowskiem i przełomowym odcinkiem Sanoczka. Po drodze mijaliśmy Wiatraki. Stokami i grzbietami wędrowaliśmy na szczyt Dziady- szczyt na Pogórzu Bukowskim w jego wschodniej części. Szczyt zlokalizowany jest na zachód od masywu Żurawinki (647 m n.p.m.) i na wschód od Wyższylasu (590 m n.p.m.). Na zachód od szczytu znajduje się miejscowość Bukowsko. Szczyt jest bezleśny co powoduje, że jest bardzo dobrym punktem widokowym szczególnie w kierunku południowym. Niestety na Dziady nie prowadzi żaden znakowany szlak turystyczny. Dalej dotarliśmy na szczyt Kuty ( 664 m n.p.m), gdzie znajduje się przekaźnik. Następnie wędrując grzbietami Żurawinki dotarliśmy do linii kolejowej nr 107 łączącej stację Nowy Zagórz ze stacją Łupków i z dawnym przejściem granicznym na Słowację we wsi Wysoczany. Tutaj postanowiliśmy zmienić trochę trasę naszej wyprawy. Przeszliśmy przez mostek nad rzeką Osława- lewym dopływem Sanu. Źródła Osławy znajdują się na południowo-zachodnich stokach Matragony w granicznym paśmie Bieszczadów. Niektórzy przeszli rzekę przez bród. Wędrując stokami doszliśmy (niektórzy z trudem ale jednak) na szczyt Białego Wierchu (597 m n.p.m). Cały czas podziwialiśmy piękne widoki. Przy tak ładnej pogodzie można było zobaczyć szczyty Bieszczadów. Następnie zeszliśmy do miejscowości Kulaszne. Pełni wrażeń i opaleni słońcem wsiedliśmy do autokaru i pojechali do Płonnej zobaczyć ruiny murowanej cerkwi greckokatolickiej pw. Opieki Najświętszej Marii Panny z 1790 r. (po wysiedleniu miejscowej ludności po 1947 r. świątynię przebudowano na budynek gospodarczy). Obok zachowana do dziś parawanowa dzwonnica również z końca XVIII w., ostatnio (2009 r.) odnowiona. Po jej obejrzeniu udaliśmy się do Zaczernia.