Aktualności

Język polski

Język angielski

Google

Nakarm głodne dziecko - wejdŸ na stronę www.Pajacyk.pl

Dziecko w sieci

Góry Grybowskie

trasa: Zaczernie - Jasło - Gorlice - Szymbark - Grybów - Chełm (780m) - Wawrzka - Flasza (663m) - Klimkówka - Zaczernie

24 września wyjazdem w Góry Grybowskie zainaugurowaliśmy kolejny sezon turystyczny, już szósty w historii naszego Szkolnego Koła Krajoznawczo-Turystycznego. Góry Grybowskie to najdalej na północny zachód wysunięte pasmo Beskidu Niskiego. Położone pomiędzy dolinami rzeki Ropy i Kamienicy. Jednym z wyższych szczytów tego pasma jest góra Chełm, i ten właśnie szczyt był głównym celem naszej podróży.

Wyruszyliśmy tradycyjnie już wczesnym rankiem w kierunku miasta Grybów. Po drodze zatrzymaliśmy się w miejscowości Szymbark, gdzie mieliśmy okazję zapoznać się z Kasztelem rodziny Gładyszów. Dwór obronny został wybudowany w 1540 roku na planie prostokąta o wymiarach 20 na 13 metrów. Do czterech narożników przylegają kwadratowe wieże rozszerzające się ku górze. Wykonany był pierwotnie w stylu gotyckim, później nadano mu ostateczny renesansowy charakter. Obejrzawszy niezwykle ciekawy obiekt, zrobiliśmy pamiątkowe fotografie i ruszyliśmy dalej.

Po dotarciu do Grybowa udaliśmy się niebieskim szlakiem w kierunku góry Chełm. Jest to zalesiony szczyt o wysokości 780m. Na szczycie znajduje się pamiątkowy krzyż, przy którym zrobiliśmy zdjęcie i chwile odpoczęliśmy po męczącej wspinaczce, po stromym północnym zboczu. Następnie ruszyliśmy w kierunku malowniczo położonej miejscowości Wawrzka, a następnie Tania Góra (576m) i Flasza (663m). Cały czas towarzyszyły nam piękne widoki. Z Flaszy zeszliśmy czarnym szlakiem do miejscowości Klimkówka, gdzie w roku 1994 został utworzony zbiornik zaporowy na rzece Ropie. Jest to bardzo piękne i malownicze miejsce. Dodatkowo podeszliśmy do zapory, której wysokość sięga do 34 metrów.

Po dniu pełnym wrażeń, pięknych widoków i wspaniałego, wczesno jesiennego słońca wyruszyliśmy w drogę powrotną do domu. I tak to pięknie rozpoczął się nowy sezon turystyczny.