Aktualności

Język angielski

Rada Rodziców

Google

Nakarm głodne dziecko - wejdŸ na stronę www.Pajacyk.pl

Dziecko w sieci

Kamień nad Jaśliskami

trasa: Zaczernie - Miejsce Piastowe - Dukla - Tylawa - Jaśliska - Lipowiec - Kamień - Rudawka Jaśliska - Wola Wyżnia - Zaczernie

Kolejny rajd naszego koła odbył się 21 kwietnia 2012 roku. Punktualnie o 6 rano wyruszyliśmy z Zaczernia w dobrze nam znanym kierunku na południe przez Miejsce Piastowe, Duklę do Jaślisk a następnie Lipowca. Przechodząc przez cerkwisko i stary łemkowski cmentarz w Lipowcu rozpoczęliśmy wędrówkę żółtym szlakiem w kierunku Kamienia nad Jaśliskami (857m). Wzniesienie to nazywane kiedyś Bieszczadem jest najwyższym w całym wschodnim i środkowym Beskidzie Niskim, górujące nad Jaśliskami, położone jest w Paśmie Granicznym. W górnej części góry występują na zboczach formy skalne w postaci wychodni piaskowca, ścian i okazałych bloków skalnych, które od XV wieku eksploatowane były przez mieszkańców Jaślisk. W jednym z bardzo malowniczych wyrobisk po dawnym kamieniołomie urządziliśmy sobie dłuższą przerwę. Stąd zostało nam już bardzo niewiele do szczytu, który położony jest na północ od polsko-słowackiej granicy państwowej. Po osiągnięciu kulminacji góry, lekko zeszliśmy do szlaku niebieskiego (zwanego "granicznym") im. Kazimierza Pułaskiego. Tam przy oznaczeniach słowackich szczytu zrobiliśmy pamiątkowe zdjęcie grupowe i powędrowaliśmy dalej szlakiem niebieskim na wschód. Po drodze minęliśmy cmentarz wojenny z czasów I wojny światowej, który to staraniem grupy działającej pod nazwą Galicyjska Inicjatywa "Nekropolie" z Jasła został pięknie uporządkowany, wyeksponowany i godnie upamiętnia tych, którzy tu polegli w czasie Wielkiej Wojny. Nasza dalsza wędrówka kontynuowała się niebieskim szlakiem do nieistniejącej dziś miejscowości Rudawka Jaśliska, a następnie doliną rzeki Jasiołka do Woli Wyżnej, gdzie czekał już na nas autokar.

W trakcie naszej wędrówki znajdowaliśmy się cały czas na terenie Jaśliskiego Parku Krajobrazowego oraz czasowo na terenie dwóch rezerwatów przyrody: Kamień nad Jaśliskami oraz Źródliska Jasiołki. Nasza dzisiejsza wędrówka sprawiła nam dużo radości z możliwości obcowania z przyrodą oraz pięknymi krajobrazami. Zadowoleni, pełni wrażeń i pozytywnej energii wróciliśmy do swoich domów, wyczekując już kolejnego "górskiego" wyjazdu.