Aktualności

Język angielski

Rada Rodziców

Google

Nakarm głodne dziecko - wejdŸ na stronę www.Pajacyk.pl

Dziecko w sieci

Kraków - Muzeum AK

14-15 listopada 2015 r.

trasa: Zaczernie - Kraków - Zaczernie

Tym razem nie wybraliśmy się na wycieczkę górską, tylko odwiedziliśmy najpiękniejsze miasto południowej Polski - Kraków. Wyjechaliśmy z Zaczernia o godz.6, towarzyszyła nam piękna, słoneczna pogoda. Koło godziny 9 byliśmy już w Krakowie, gdzie na Kazimierzu na placu Wolnica czekała na nas przemiła pani przewodnik. Pierwszym obiektem, który zwiedziliśmy był kościół na Skałce pod wezwaniem św. Stanisława pierwszego męczennika. Po zwiedzeniu kościoła zeszliśmy do krypty zasłużonyc, gdzie znajdowały się groby wybitnych Polaków, twórców kultury religijnej i narodowej m.in.: Stanisława Wyspiańskiego, Jana Długosza, Adama Asnyka, Wincentego Pola. następnie spacerkiem udaliśmy się na Zamek Królewski na Wawelu. Zwiedzanie rozpoczęliśmy od dziedzińca z pięknymi krużgankami, następnie podziwialiśmy reprezentacyjne komnaty królewskie. Apartamenty miały dobrze zachowane portale i modrzewiowe stropy, znajdowały się tam zabytkowe meble, obrazy, rzeźby oraz arrasy Zygmunta Augusta. Niektóre pomieszczenia były wyłożone kurdybanem z XVIII wieku. Sale nosiły nazwy: Poselska, Turniejowa, pod Zodiakiem czy Pod Planetami. Obejrzeliśmy Skarbiec Koronny, w którym znajdowały się cenne rzeczy jak: pantofelki koronacyjne Zygmunta Augusta, szczerbiec, korona grobowa. Zwiedziliśmy zbrojownie z bronią palną, białą i sprzętem ochronnym. Weszliśmy do Katedry Zygmuntowskiej i w podziemiach odwiedziliśmy Groby Królewskie, gdzie oprócz Królów Polski zostały pochowane znane i zasłużone osobistości dla Polski. Zakończyliśmy zwiedzanie Wawelu na Wieży Zygmuntowskiej. Wdrapaliśmy się po stromych schodach i obejrzeliśmy słynny dzwon Zygmunta wykonany w 1520 roku. Obecnie bije on w najważniejsze święta kościelne i państwowe oraz w chwilach ważnych dla Krakowa i Polski. Dzieci chciały zobaczyć smoka wawelskiego, przy którym zrobiły sobie pamiątkowe zdjęcia. Zjedliśmy bardzo smaczny obiad na ulicy Kanoniczej i zwiedziliśmy dziedziniec Collegium Maius Uniwersytetu Jagielońskiego. Dotarliśmy do Rynku Głównego, gdzie wysłuchaliśmy hejnału mariackiego i zobaczyliśmy słynny ołtarz Wita Stwosza w Kościele Mariackim. Pan Marcin pozwolił nam na krótkie zakupy pamiątek w Sukiennicach. Spacerkiem powędrowaliśmy na miejsce naszego zakwaterowania do schroniska na Oleandrach. Po dniu tak pełnym atrakcji dzieci nie miały siły na rozrabianie, zjadły kolację, umyły się i poszły spać. W niedzielę wcześnie wstaliśmy, poszliśmy do kościoła. Po powrocie zjedliśmy śniadanie ,spakowaliśmy się i o godz.9 razem z panią przewodnik pojechaliśmy naszym busem do dzielnicy żydowskiej Kazimierz. Dla naszych dzieci była to duża atrakcja, ponieważ niewiele wiedzieli o kulturze żydowskiej. Zwiedzanie rozpoczęliśmy od ulicy Szerokiej, gdzie znajduje się Stara Synagoga, w której obecnie mieści się Muzeum Historyczne Miasta Krakowa. Następnie odwiedziliśmy czynną Synagogę Remuh, obecnie remontowaną, ale mogliśmy zobaczyć bimę otoczoną kratą, w której czyta się torę. Obok synagogi znajduje się cmentarz żydowski z licznymi macewami liczącymi wiele lat. Znajduje się tam grób słynnego rabina Mojżesza Isserlesa, który żył ponad 500 lat temu, odwiedzają go Żydzi z całego świata. Wędrując po Kazimierzu zwiedziliśmy jeszcze synagogę Kupa i Tempel zobaczyliśmy mezuzę (oznaczenie domu żydowskiego). Na Placu Nowy spróbowaliśmy macy, a kto chciał zjadł najlepszą zapiekankę w Krakowie. Przespacerowaliśmy się plantami do baszty obronnej zwanej Barbakan. Stamtąd udaliśmy się na ulicę Wita Stwosza 12, gdzie mieści się Muzeum Armii Krajowej im. Emila Fieldorfa "Nila". Bardzo nowoczesna ekspozycja wzbogacona środkami multimedialnymi. Można tu zobaczyć setki zdjęć i pamiątek związanych z Armią Krajową i Polskim Państwem Podziemnym, ale też wejść do kadłuba amerykańskiego Halifaxa, czy obejrzeć wnętrze rakiety V-2. Można było zestrzelić parę czołgów co było dużą atrakcją dla naszych dzieci. Godziny była już dość późna i trzeba było wracać do domu. Do Zaczernia dotarliśmy koło godz.20