Aktualności

Język angielski

Rada Rodziców

Google

Nakarm głodne dziecko - wejdŸ na stronę www.Pajacyk.pl

Dziecko w sieci

Koleją do Lublina

trasa: Zaczernie - Lublin - Zaczernie

W sobotę 19 maja miał miejsce kolejny wyjazd z naszego koła PTTK, tym razem naszym celem nie były góry lecz miasto.

Wyruszyliśmy przed godziną 6 rano z przystanku PKP w Zaczerniu pociągiem relacji Rzeszów - Lublin. Po blisko czterogodzinnej podróży dotarliśmy do Lublina. Na dworcu czekała już na nas nasza pani przewodnik - Iwona Kwiecińska-Goździk. W jej towarzystwie trolejbusem (drogowy pojazd komunikacji miejskiej napędzany energią elektryczną pobieraną z sieci trakcyjnej:)) dotarliśmy pod Zamek Lubelski. To tu rozpoczęliśmy zwiedzanie miasta. Zamek Lubelski położony na lessowym wzgórzu mieliśmy możliwość obejrzeć tylko z zewnątrz ponieważ prowadzone są prace konserwatorskie na jego terenie. Nieopodal zamku, na ulicy Podwale, znajduje się zawsze świecąca latarnia, która upamiętnia żydowskich mieszkańców miasta. Przez Bramę Grodzką weszliśmy na teren Starego Miasta. Ulicą Grodzką dotarliśmy do Placu po Farze. Dziś znajdują się tam wyeksponowane fundamenty Kościoła Farnego. Kolegiata Św. Michała Archanioła, bo takie było wezwanie kościoła, była najważniejszym miejscem kultu w całym mieście. Obecnie Plac Po Farze jest doskonałym punktem widokowym na zamek oraz dzielnicę Czwartek. Znajduje się tam również makieta nieistniejącej Kolegiaty wykonana w formie odlewu z brązu w skali 1:40. Następnie ulicą Archidiakońską dotarliśmy do Bazyliki Relikwii Krzyża Świętego Ojców Dominikanów. Po zwiedzeniu bazyliki ulicą Złota dostaliśmy się do Rynku Starego Miasta, na środku którego wznosi się budynek Trybunału Koronnego czyli najwyższy sąd apelacyjny Korony Królestwa Polskiego I Rzeczypospolitej dla spraw prawa ziemskiego, na Małopolskę, do którego od XVI wieku przybywała na posiedzenia sądu szlachta z Małopolski. Związana z tym jest legenda o tym, w jaki sposób doszło do powstania odcisku czarciej łapy w stole który do dziś można oglądać na lubelskim zamku. W budynku Trybunału obecnie mieści się Urząd Stanu Cywilnego i wejście do trasy podziemnej. Wędrując korytarzami trasy podziemnej o długości 200 metrów poznaliśmy historię Lublina od niewielkiej osady do potężnego renesansowego miasta, szczególne wrażenie zrobił na nas pokaz pożaru który wybuchł w Lublinie 2 czerwca 1719 roku. Po wyjściu z podziemi udaliśmy się na wieżę Trynitarską skąd po pokonaniu 207 lub według innych obliczeń 209 stopni mieliśmy możliwość spojrzeć na miasto z lotu ptaka.

Poza Starym Miastem mieliśmy także możliwość przejścia ulicą Krakowskie Przedmieście przy której znajduje się Plac Litewski gdzie według tradycji obradowała szlachta polska i litewska, która podpisała unię polsko - litewską w 1569 roku, później zwiedziliśmy jeszcze budynki Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.

O 16.50 wyjechaliśmy z dworca PKP w kierunku Rzeszowa. Wycieczka do Lublina była bardzo udaną między innymi dzięki pani przewodnik, która w interesujący sposób opowiadała o jego historii i teraźniejszości. Przez cały czas towarzyszyła nam piękna pogoda, myślę, że wielu z nas jeszcze tam wróci.