Aktualności

Język angielski

Rada Rodziców

Google

Nakarm głodne dziecko - wejdŸ na stronę www.Pajacyk.pl

Dziecko w sieci

Góry Świętokrzyskie

Pasmo Łysogór

24 października 2015 r.

trasa: Zaczernie - Opatów - Nowa Słupia - Święty Krzyż - Łysica (612m) - Święta Katarzyna - Zaczernie

Po raz pierwszy w historii Szkolnego Koła PTTK przy Zespole Szkół w Zaczerniu powędrowaliśmy w Góry Świętokrzyskie. W sobotę 24 października wyjechaliśmy o godz. 6.15 kierując się na północ od Rzeszowa i przejeżdżając przez Opatów dotarliśmy do Nowej Słupi. Tam czekała już na nas pani przewodnik - po raz pierwszy przewodnikiem nie był Pan Marcin:) . Przekraczając bramę Świętokrzyskiego Parku Narodowego niebieskim szlakiem wyruszyliśmy na Święty Krzyż. Po drodze zobaczyliśmy piękny pomnik przyrody Buk "Jagiełło". Jest to jeden z najokazalszych i najstarszych buków w Parku. Pokonując kolejne odcinki szlaku mieliśmy możliwość obserwowania pierwotnej Puszczy Jodłowej. Po krótkiej wspinaczce ukazał nam się klasztor Misjonarzy Oblatów NMP, na tle którego zrobiliśmy pamiątkowe grupowe zdjęcie.

Na szczycie Łysej Góry (595m n.p.m.), zwiedzając kompleks pobenedyktyńskich zabudowań klasztornych, poznaliśmy historię sanktuarium Relikwii Drzewa Krzyża Świętego. Byliśmy w kaplicy Krzyża Świętego oraz w Muzeum Klasztornym, gdzie oglądaliśmy wystawę misyjną. Po krótkiej przerwie na zakup pamiątek wyruszyliśmy w dalszą wędrówkę. Jeszcze na szczycie weszliśmy na platformę widokową, gdzie oprócz pięknej panoramy gór zobaczyliśmy skalne rumowisko, charakterystyczne dla Gór Świętokrzyskich, tzw.   gołoborze. Potem drogą doszliśmy do Huty Szklanej, a tam skręciliśmy w pola. Przez kilka kilometrów szlak biegł skrajem lasu, słoneczko pięknie nam przygrzewało. Kiedy wyszliśmy z lasu, najpierw drogą polną, a potem asfaltem doszliśmy do Kakonina. Tutaj dłuższy postój - załapaliśmy się na lokalną imprezę: pokazy konne i smaczny bigosik.

Następnie weszliśmy w las i nastąpiła wspinaczka na najwyższy szczyt Gór Świętokrzyskich, czyli Łysicę (612 m n.p.m.). Tutaj krótki odpoczynek, bo robi się coraz później, grupowe zdjęcie i schodzimy do Świętej Katarzyny. Przed samą wioską, jeszcze w lesie znajduje się źródło i drewniana kapliczka, które noszą imię św. Franciszka. Pani przewodnik opowiedziała nam legendę o tym źródełku. Podobno powstało ono z łez dziewczyny, która płakała po stracie siostry, ukochanego i zamku i podobno jego wody leczą z chorób oczu. Nalaliśmy więc wodę do butelek i ruszyliśmy do wsi, gdzie ostatnim punktem naszej wycieczki było zwiedzanie Muzeum Minerałów i Skamieniałości. Podziwialiśmy wspaniałości natury: kryształy, krzemień pasiasty, amonity i inne. Zobaczyliśmy też pokaz szlifowania kamieni jubilerskich i oczywiście zakupiliśmy piękną biżuterię.

Zmęczeni ale zadowoleni z atrakcyjnej wycieczki i dobrej pogody wsiedliśmy do czekającego na nas autokaru. Do Zaczernia dojechaliśmy dopiero ok. 21-ej.