Aktualności

Język polski

Język angielski

Google

Nakarm głodne dziecko - wejdŸ na stronę www.Pajacyk.pl

Dziecko w sieci

Szlak Ikon

trasa: Zaczernie - Witryłów - Ulucz - Dobra - Hłomcza - Przysnop (445m) - Łodzina - Witryłów - Dynów - Zaczernie

Kolejny wyjazd szkolnego koła PTTK miał miejsce 30 kwietnia. Wyruszyliśmy znów w kierunku doliny Sanu. Tym razem wycieczka jest pod hasłem: "Szlak Ikon". Celem naszego wyjazdu było m.in. poznanie zabytków sztuki cerkiewnej doliny Sanu. Autokarem z Zaczernia wyjechaliśmy wcześnie rano w kierunku Dynowa, a następnie wzdłuż Sanu przez Krzywe do Witryłowa. Tu już pieszo przeprawiliśmy się przez kładkę na drugi brzeg rzeki i udaliśmy się w kierunku Ulucza. Pierwszy przystanek miał miejsce na zalesionym wzniesieniu Dębnik, na szczycie którego mieści się cerkiew. Budowla d rewniana greckokatolicka p.w. Wniebowstąpienia Pańskiego w Uluczu to architektoniczna perełka . Cudem przetrwała pożogę wojenną i dotrwała do naszych czasów. Udało nam się zwiedzić wnętrze. Następnie udaliśmy się w dalszą wędrówkę. Maszerując asfaltową drogą dotarliśmy do Dobrej, gdzie zwiedziliśmy kolejną drewnianą greckokatolicka cerkiew parafialna pw. św. Mikołaja z 1879 r. (obecnie kościół rzymskokatolicki) oraz bardzo unikatową cerkiew bramną z XVIIw. I znów w drogę, teraz do Hłomczy, gdzie czeka na nas następny zabytek na naszej trasie. W Hłomczy podziwialiśmy cerkiew greckokatolicką pw. Soboru Bogarodzicy zbudowaną w 1859 roku. Teraz trochę wspinaczki na wzniesienie Przysnop (445m), skąd rozpościerał się piękny widok na pasma górskie, okoliczne miejscowości i malowniczo wijącą się rzekę San. Następnie zeszliśmy do wsi Łodzina, gdzie zwiedziliśmy śliczną drewnianą cerkiew greckokatolicką pw. Narodzenia Bogarodzicy, wybudowana w 1743 roku (obecnie służy jako kościół rzymskokatolicki). Wewnątrz mieliśmy okazje zapoznać się z kompletnym ikonostasem. To był już ostatni obiekt na naszej trasie. Zamykając wielką pętlę dotarliśmy ponownie do Witryłowa, gdzie czekał na nas autokar. W drodze powrotnej zatrzymaliśmy się na wyjątkowo smacznej pizzy w Dynowie, po czym syci i zadowoleni dotarliśmy do Zaczernia.