Aktualności

Język angielski

Rada Rodziców

Google

Nakarm głodne dziecko - wejdŸ na stronę www.Pajacyk.pl

Dziecko w sieci

Warmia, Żuławy, Powiśle

16 - 20 czerwca 2017 r.

Dla członków szkolnego koła turystycznego PTTK NR3 pan Marcin Kowalski zorganizował wycieczkę na Warmię, Żuławy i Powiśle. Naszą przygodę turystyczną rozpoczęliśmy 15 czerwca 2017 o godz. 23.00. O tej godzinie wyjechaliśmy z Zaczernia, nasza grupa liczyła 35 osób. Noc w autokarze upłynęła nam bardzo szybko. Rano dotarliśmy do miejscowości Wysoka Wieś, gdzie znajduje się najwyższe wzniesienie północno-wschodniej Polski Dylewska Góra (312 m n.p.m.) Następnie odwiedziliśmy pole Bitwy pod Grunwaldem. Na podstawie kamiennej makiety w terenie p. przewodnik bardzo przystępnie i obrazowo przedstawił przebieg bitwy pod Grunwaldem -15.07.1410r. W muzeum w Stębarku obejrzeliśmy wystawy "Wielka wojna z Zakonem Krzyżackim w latach 1409-1411" oraz "Grunwald 600 lat chwały", były tam oryginalne zabytki średniowiecznego uzbrojenia, kopie broni i stroju rycerskiego oraz oglądnęliśmy film edukacyjny o tematyce nawiązującej do bitwy. Należy pamiętać, że w 2010 roku Pola Grunwaldu uznane zostały za Pomnik Historii. Przejechaliśmy do Lidzbarka Warmińskiego, gdzie zwiedziliśmy zamek biskupów warmińskich, to budowla z XIV wieku należąca do najcenniejszych zabytków architektury gotyckiej w Polsce. W Lidzbarku zjedliśmy obiad w restauracji Warmianka (bardzo smaczny). Następnie pojechaliśmy do Olsztyna gdzie o godz. 17.00 mieliśmy zamówiony seans w Planetarium "Nasz Wszechświat". Zakwaterowaliśmy się w schronisku młodzieżowym, zjedliśmy kolację i po tak intensywnym zwiedzaniu wszyscy bardzo szybko zapadli w błogi sen.

Dzień 17.06 rozpoczął się dla niektórych bardzo wcześnie, ponieważ grupa dyżurna pod okiem p. Zenobii przygotowywała śniadanie dla całej grupy. Wraz z przewodnikiem odbyliśmy spacer po Olsztyńskiej Starówce (ratusz, katedra św. Jakuba, Zamek gdzie zamieszkiwał Mikołaj Kopernik, mury obronne, urokliwy park Przedzamcze nad rzeką Łyną). Obiad zjedliśmy w Ostródzie w bardzo klimatycznej Gospodzie Sajmno. Po obiedzie pojechaliśmy do Elbląga gdzie mieliśmy Rejs Żeglugą Ostródzko-Elbląską na trasie Elbląg-Całuny. Rejs trwał 5 godzin, w tym czasie mogliśmy podziwiać jezioro Drużno, jego florę i faunę, przez całą drogę towarzyszyły nam mewy, które domagały się jedzenia. Na statku mieliśmy małą uroczystość, Gabrysia kończyła 11 lat, był tort, dmuchanie świeczek, śpiewanie sto lat i każdy dostał kawałek tortu urodzinowego. Po dniu pełnym wrażeń dotarliśmy do miejscowości Stegny gdzie znajdowało się schronisko młodzieżowe w którym nocowaliśmy.

Niedzielę 18.06 rozpoczęliśmy mszą św. w kościele w Stegnach, następnie pojechaliśmy autokarem do Elbląga, wysiedliśmy na Placu Słowiańskim i z tego miejsca rozpoczęliśmy zwiedzanie starówki ( katedra św. Mikołaja z gotyckimi ołtarzami, kościół podominikański, pięknie zrekonstruowane manierystyczne kamienice i współczesne rekonstrukcje-miasto zniszczone w 98% na początku 1945 r.) Zwiedziliśmy Muzeum Archeologiczno-Historyczne w Elblągu m.in. wystawę "Truso- legenda Bałtyku", "Goci. znad Bałtyku do Rzymu", "Historia w twarzach-twarze historii-obraz przedwojennego świata widzianego oczami dzieci". Po zwiedzeniu muzeum udaliśmy się do Fromborka, gdzie zwiedziliśmy archikatedrę i zespół obronny z kanoniami. W archikatedrze znajduje się grób Mikołaja Kopernika (22 maja 2010 r.w 537 rocznicę narodzin astronoma odbyła się ponowna ceremonia pogrzebowa) Weszliśmy także na wieżę Radziejowskiego z pięknym punktem widokowym i wahadłem Foucaulta. Spacerkiem udaliśmy się na przystań, gdzie wsiedliśmy na statek Żeglugi Gdańskiej z Fromborka do Krynicy Morskiej. W Krynicy Morskiej zjedliśmy obiad i mieliśmy zwiedzić latarnię morską ale niestety zabrakło nam czasu. Autokar podwiózł nas do miejscowości Piaski-najdalej wysunięta miejscowość na polskiej Mierzei Wiślanej. Wieczór spędziliśmy na plaży, mogliśmy podziwiać zachód słońca, większość uczestników naszej wycieczki zażywała kąpieli morskich, niektórzy pierwszy raz. Późnym wieczorem wróciliśmy na nocleg.

Pierwszym punktem naszego programu w dniu 19.06 było  zwiedzanie byłego nazistowskiego  obozu  koncentracyjnego Stutthof. Był to pierwszy obóz wybudowany na ziemiach polskich, powstał 02.09.1939r.,a wyzwolony został w maju 1945r. Zginęło tam około 63-65 tyś. ludzi w tym 28 tyś. narodowości żydowskiej. Pani przewodnik w bardzo przystępny empatyczny sposób zapoznała  nasze dzieci z problemem eksterminacji ludzi. Było to duże przeżycie zarówno dla dzieci jak i dla dorosłych, każdy z nas miał chwilę refleksji. Przejechaliśmy do miejscowości Mikoszewo, przepłynęliśmy promem do Przekopu Wisły i udaliśmy się na wycieczkę do rezerwatu Mewia Łacha.

O faunie i florze tego rezerwatu opowiadała nam koleżanka naszego przewodnika Piotrka Kowalewskiego. Rezerwat mieścił się na Wyspie Sobieszewskiej, dotarliśmy na punkt widokowy gdzie przez lunetę oglądaliśmy siedlisko fok. Zjedliśmy obiad w Mikoszewie i w drodze do Trutnowa podziwialiśmy Żuławki-domy o charakterystycznej żuławskiej zabudowie. W Trutnowie przemiła pani oprowadzała nas po swoim domu. Był to typowy dom podcieniowy żuławskich chłopów. Wieczorem w Stegnach wybraliśmy się nad morze, ostatnia kąpiel, ostatni zachód słońca, było to nasze pożegnanie z morzem.20.06 to ostatni dzień naszej wycieczki, po śniadaniu i spakowaniu się udaliśmy się w kierunku Malborka. Zwiedzanie zamku w Malborku jest dużym przeżyciem, ponieważ jest to największy gotycki zespół zamkowy na świecie o powierzchni około 21 ha, to arcydzieło architektury obronnej i rezydencjonalnej późnego średniowiecza. Zamek w Malborku został w 1997 r. wciągnięty na listę światowego dziedzictwa UNESCO. Po zwiedzeniu zamku zjedliśmy obiad i udaliśmy się w drogę powrotną do Zaczernia. W drodze powrotnej odwiedziliśmy cmentarz mennonicki w Stogach (odłam religijny holenderskich anabaptystów). Do Zaczernia dotarliśmy zdrowi i zadowoleni około 2 w nocy

Jest to nasza ostatnia wycieczka zorganizowana przez szkolne koło turystyczne nr3 w Zaczerniu. Wszystkim aktywnym członkom naszego koła dziękujemy za wspólnie spędzenie czasu na trasach turystycznych. Do zobaczenia na szlaku.