Aktualności

Język polski

Język angielski

Google

Nakarm głodne dziecko - wejdŸ na stronę www.Pajacyk.pl

Dziecko w sieci

Wysoki Dział

trasa: Zaczernie - Brzozów - Bukowsko - Komańcza - Prełuki - Duszatyń - Jeziora Duszatyńskie - Chryszczata - Turzańsk - Zaczernie

28 maja kierunek Bieszczady. Szkolne koło PTTK w Zaczerniu wyruszyło na wycieczkę Wysoki Dział. Tak zwyczajowo nazywa się pasmo Chryszczatej i Wołosania, najwybitniejsze w zachodniej części Bieszczadów. Do czasu wysiedleń ludności rusińskiej uchodziło ono za granicę pomiędzy etnograficznymi grupami Łemków i Bojków. Przed nami długa droga więc wyjazd wczesno rano. Jadąc przez Brzozów, Bukowsko dotarliśmy do Komańczy. Jest to duża miejscowość położona w dolinie Osławicy, na pograniczu Bieszczad i Beskidu Niskiego. Stąd pieszo ruszyliśmy czerwonym Głównym Szlakiem Beskidzkim, imienia Kazimierza Sosnkowskiego, w kierunku Chryszczatej (997m). Po pokonaniu niewielkiego wzniesienia dotarli do miejscowości Prełuki położonej w dolinie Osławy, a następnie wędrując doliną rzeki do Duszatynia. Następnie łagodne podejście doliną potoku Olchowaty. Ale po kilkudziesięciu minutach marszu rozpoczęło się już poważne podchodzenie na masyw Chryszczatej. Po drodze podziwialiśmy malowniczo położone Jeziorka Duszatyńskie. Teren, na którym się znajdują objęty jest ochroną - rezerwat przyrody "Zwiezło". Nazwa miejsca nawiązuje bezpośrednio do wydarzeń z roku 1907. Po długotrwałych opadach, przesiąknięte wodą warstwy łupków stały się doskonałym podłożem, po którym ześlizgnęły się (zwiezły) ze stoków warstwy skalne i ziemia wraz z lasem i runęły w kierunku potoku Olchowaty, przegradzając go i tamując przepływ wody w wyniku czego powstały jeziorka osuwiskowe. Są to największe (choć ogólnie niewielkie) jeziorka osuwiskowe w Beskidach na terenie Polski. Mniejsze z jeziorek, zwane Dolnym położone jest na wysokości 683m n.p.m. Większe - Górne, 18 metrów wyżej. Po krótkiej przerwie na posiłek wyruszyliśmy dalej, ku szczytowi. Dość stromym podejściem dotarliśmy na Szczyt Chryszcatej, gdzie odpoczęliśmy, zrobiliśmy pamiątkowe zdjęcie i powędrowaliśmy dalej. Tym razem szlakiem niebieskim w kierunku Suliły. Naszym celem była miejscowość Turzańsk, gdzie czekał na nas autokar. W Turzańsku zwiedziliśmy cerkiew greckokatolicką pw. Michała Archanioła (obecnie cerkiew prawosławna) wybudowaną w latach 1801-1803. Świątynia, jest cerkwią łemkowską typu wschodniego. Po zwiedzeniu obiektu ruszyliśmy w drogę powrotną. Późnym popołudniem szczęśliwi i zadowoleni dotarliśmy do Zaczernia.